lørdag den 24. oktober 2009

Den Blå Time






Cypern – 13
24.10.09, Karpas-halvøen
Hotel Theresa, værelse 24


I sandet på stranden er der spor efter fuglene.
I morgen tidlig, mellem klokken 4 og 6, står 32.000 cypriotiske mænd op af deres varme senge, mens deres koner og mødre bliver liggende. Mændene tager på jagt. For det er i morgen, søndag den 25. oktober, at jagtsæsonen af fugle og kaniner går i gang. Og ikke forrige søndag, som jeg skrev tidligere.
Jægerne vil helt sikkert også efterlade spor.

”Får jeg så en kanin på tallerkenen i morgen aften?”, spørger jeg turistføreren og hans ven, da vi mødes et par timer i eftermiddag.
Smilet breder sig. Øjnene lyser. ”Ja, ja, selvfølgelig. Det skal vi nok”.

Det er en rigtig drengerøvstur. Det lyser lang væk. Begge mænd glæder sig helt vildt.

”Er der ingen kvinder med?”, spørger jeg, selvom jeg kender svaret på forhånd.

Med håndbevægelser som geværfatning og lyde som en bedre actionfilm, viser de mig en forsmag på morgenens årlige begivenhed.

Længe sidder vi og deler erfaringer og fortæller historier fra både varme og kolde lande. Indtil himlen og solen ude over havet er blå, violet, rosa .... sørgmodigt og vildt smukt.
Og da lyset er mest blåt, må jeg sige farvel og cykle hjem langs kystvejen. Inden min vej bliver helt formørket. Tak for mødet – måske vi ses igen en dag?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar