søndag den 25. oktober 2009

Når mændene er ude at jage, fanger pigerne fisk.







Cypern – 14
25.10.09, Karpas-halvøen
Hotel Theresa, værelse 24


”Bang, bang, bang”.
”Vov, vov, vov”.
”Bang”. ”Stilhed”. ”Vov, vov, vov”.
”Stilhed”.

Jeg er 1000 meter fra de to antikke skulpturer, af formodet byzantinsk oprindelse.
Men så ser jeg to biler med trailer og aflukkede hundehuse, parkeret cirka 200 meter fremme foran mig. Brems! Jeg går ikke et skridt videre. Man ved sgu aldrig. Jeg mener, med de smil og ivrige øjne, jeg siden i går har set på de adskillige mænd, når jeg har spurgt, om de skulle på jagt her til morgen, så er jeg ikke tryg. Den mindste bevægelse vil kunne vække deres skydelyst. Selvom jeg ikke just ligner en vårhare.
Så jeg vender om, med uforrettet sag. Men spændende er det at gå ind i landskabet, hvor de ufærdige skulpturer ligger. Selv antikkens seværdigheder er åbenbart ikke hellige på denne jagtsæsonens første dag.

Til gengæld var det pigerne, der rulede denne formiddag.
Allerede fra morgenstunden af gik en pige på cirka 12 år i gang med at klargøre sin fars fiskestang. Jeg så hende, faren, en mindre pige på 8 år og resten af familien på terrassen i restauranten. De havde også overnattet her.
Og uden så meget hjælp fra sin far, stillede pigen sig ned på klipperne lige neden for terrassen.
Vupti! Og den første lille fisk var fanget.
De laver et trick med først at smide brød ud i vandet. Og inden længe kan de se, at fiskene er der.
Ud med snøren, måske smide lidt mere brød, og inden længe bider der én på krogen.
Pigen fangede en del, så jeg. Og den mindre pige så på og støttede, siddende ved siden af.
Da jeg senere lå på stranden, kom pigerne osse her og fangede fisk fra strandbredden.
Over to timer fiskede den store pige koncentreret. Med en 5 – 7 meter kastestang.
Seje tøser – som jeg fik et foto af – netop som de var færdige og på vej op til køkkenet med frokosten.
Godt gået piger!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar