onsdag den 21. oktober 2009

Stille dage


Cypern – 10
21.10.09, Karpas-halvøen
Hotel Theresa, værelse 24


I dag mødte jeg nogle svin
Fritgående og møgbeskidte.
Begge gryntede, hvilket jeg tog som svar på min hilsen.
Lå på stranden det meste af dagen og læste i min meget spændende og velskrevne bog, ”Hændelser ved vand” af Kerstin Ekman. Men til sidst var det så tilpas overskyet, og jeg var ved at blive sulten, så jeg pakkede cyklen og drog mod nordøst. På hjemvejen endte jeg med at spise salat og chips på Ayios Tehrios.
Er begyndt at hækle en natururo, af træstykker, slebne af havet og fundet på stranden og havfarvet garn, som jeg købte i Yenierenköy den anden dag. Sammen med en hæklenål. Så stod jeg der i en dametøjsbutik på et bjerg på Cypern og brægede som et får. Jeg ville jo have uldgarn. Og selvfølgelig forstod kvinden bag disken. Men hun havde kun garn af polyamid og akryl. Og så kan der gå nok så mange får på markerne rundt omkring på øen og på kystvejen.

I aftes, da jeg kom ned til middagen, var der gang i restauranten. Mens de to engelske par fortalte mig om deres tur til Famagusta, hev Erdogan mig i ærmet og beordrede mig ud i køkkenet for at vise mig en særlig ret. Og samtidig kom Eybil trillende gennem restauranten med sin 3-årige datter i en lyserød klapvogn. Hele hans familie sad og spiste retten, køkkenet havde at byde på denne aften: Lammeklump, bagte kartofler, løg, selleri og gulerødder.

Eybil, hans kone og hendes to søskende, kom over til mit bord, hvor vi sammen læste og oversatte blogindlægget fra i går med historien om Eybil. Det fik vi megen snak og grin ud af. Herlig aften.

1 kommentar:

  1. Hej Lillian
    Lige en sen hilsen her fra Kollund. Det stormer om ørerne og her er ved at være køligt.
    Været til salsa og dansede i 1½ time. Man står ikke stille et øjeblik. Det er virkelig noget der giver noget. Der er altid meget koldt i lokalet, når vi starter, med det går hurtigt over, skal jeg lige love for.
    Jeg skal lige lave oplæg til undervisningen i morgen og så regner jeg, med at Holger måske kommer til weekenden.
    Har fået et par hilsner fra Vibse. Har lige taget hende et par dage at komme sig. Lover hun vil begynde at drikke kaffe af koppen i morgen? Hmm.
    Glæder mig til at se din uro, med fund fra havet. Fortsat god ferie.
    Knus fra Birthe

    SvarSlet