torsdag den 22. oktober 2009

Lys og Insekter - Land og By







Cypern – 11
22.10.09, Karpas-halvøen
Hotel Theresa, værelse 24

Lydløse lyn flænger over himlen. Jeg står under den eneste tændte gadelygte på kystvejen udenfor Theresa Hotel. Bag mig er buldrende sort. Men højt oppe på himlen mod øst og Syrien, er solen ved at stå op. Og midt i det flakser lynene. Mørke og lys.
Klokken er 6.30 om morgenen. Jeg er på vej til Famagusta, den største havneby på Cypern. Snart kommer bussen og kører mig fra land til by.
Gad vide, hvad der venter mig?

Det er alt for tidligt, det her. Jeg har kvalme. Ingen morgenmad. Bare i tøjet, i mørke og ind i en bus, der stinker af billig herreparfume og hud, der ånder cigaretrøg. Kvalme. Studerende, folk, der skal på arbejde. Bussen drøner rundt om hjørner, op og ned af bjergtoppe og dytter i hornet et par gange ved sving og særlige steder. Flere og flere passagerer bliver samlet op. Vi kører stærkt. Og langsomt begynder jeg at synes, det er sjovt. Indtil jeg bliver smidt af et sted i byen med en håndbevægelse i retning af Citadellet - bymuren.

Kommer i tanke om, at jeg har glemt mit pas. Og det gode kort over Famagusta. En flok vilde hunde får øje på mig og puster sig gøende op og løber efter mig. Øjner den gamle bymur i forgrunden og går mod solen. Lyset. Og møder et menneske, kunstneren Baki Bogac, der inviterer mig ind at se hans udstilling af insekter. Og lys. Og mørke.

”In life, some doors are opened for us when the right time comes. If you pass through, you start to see the things which you cannot before”, fortæller Baki i indledningen til kataloget af sin nyåbnede udstilling med titlen ”Lys og Insekter”.

”For fire år siden, begyndte jeg at få øje på menneskers energi og lys. Det var en helt ny oplevelse for mig, som blev starten til at arbejde med lys og insekter”, forklarer Baki, da vi går rundt i det lille galleri ”Pygmalion Sculpture Studio” sammen. Insekter gjort at sten, jern, træ og effekter fra dagligdagen sidder stille på stengulvet eller mure fra den venetianske tid. Flouriserende maling lyser dele af dyrene op, når Baki tænder for de ultraviolette lysstofrør.

”Pludselig så jeg mennesker som insekter med forskellige energier og lys og mørke. Og begyndte at undersøge, hvad lys og mørke er og kan”, forklarer Baki mig stille og sagligt uden én eneste armbevægelse eller fagter.
"Både filosofi, konkret viden om lys og mørke og den metafysiske og psykiske side har jeg arbejdet med."

Jeg er vild med Bakis insekter. De senere år i mit liv, er jeg begyndt at beundre forskellige slags insekter. Har blandt andet to guldsmede hjemme på kaminhylden. Men at de ligner mennesker, er endnu ikke gået op for mig. Den dør har ikke åbnet sig endnu.

Bagi Bogac viser mig linjer og konstruktioner i insektskulpturerne og forklarer, at her kan man se, at han er uddannet arkitekt. Det var i 1976. Men arbejdet med skulpturerne har han altid været optaget af. Når jeg ser på hans CV i kataloget, står der opført både solo- og gruppeudstillinger. Baki har også vundet priser og udstillet internationalt, fx i Paris i 2005 på ”The Culturel Meeting of European Countries”. Det var også her, at synet af Notre Dame, inspirerede ham til den gotiske stil og her hans dør til lys og mennesker begyndte at åbne sig.

”Jeg vil gerne opfordre folk til at tænke over deres eget lys og energi. Og så håber jeg, at denne udstilling vil bringe lys og energi til det cypriotiske folk. Vi har i lang tid længtes efter Lyset ”. Afslutter den 58-årige kunstner Baki Bogac.

Tak for insekterne, kære Baki. Nu bringer jeg i al fald budskabet videre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar